pomoc psychologiczno-pedagogiczna » ZABAWY PALUSZKOWE

Małe dziecko poznaje świat i uczy się go spontanicznie poprzez, między innymi, dotyk i ruch.

„Dotyk można uznać za pierwszą formę komunikacji pomiędzy niemowlęciem, a jego rodzicami lub opiekunami. Przez uściski, pieszczoty, kołysanie i delikatny masaż okazywane są niemowlęciu miłość i bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że stymulacja nie dotyczy jedynie dłoni , ale również głowy, brzucha, nóg, stóp, ust. Będąc dotykane, trzymane i noszone, niemowlę może zrozumieć, że jest częścią świata większego niż ono same. Jest to istotne, ponieważ wzbudza ciekawość dziecka i daje mu motywację, by wyjść poza siebie”.

 

Regularne stosowanie dotyku u dzieci sprzyja nawiązaniu kontaktu z dzieckiem, budowaniu więzi uczuciowej, w której ono jest w centrum uwagi rodzica. Zabawy paluszkowe i masażyki  ułatwiają orientację w schemacie własnego ciała. Dziecko uczy się, jak się nazywają i gdzie znajdują poszczególne części jego ciała, wpływają korzystnie na rozwój mowy dziecka, wzbogacając jego słownictwo, poprawiają sprawność manualną dziecka, która potrzebna jest przy wykonywaniu czynności wymagających precyzyjnych ruchów rąk, np. podczas ubierania się, rysowania, manipulowania różnymi przedmiotami,  ćwiczą koncentrację uwagi u dziecka, dostarczają przyjemnych i wyrazistych doznań, powodują, że  dzieci się uspokajają, odprężają i poprzez zabawę zaspokajają wiele potrzeb psychicznych jak: miłość, uśmiech , radość ,bezpieczeństwo, siła, więź społeczna z drugim człowiekiem.